Wonen als recht

Studenten weten als geen ander hoe moeilijk het is een kamer te vinden, maar inmiddels treft het woningtekort veel meer groepen in de samenleving. Het is niet de eerste keer dat vermeende woningtekorten en de betaalbaarheid van wonen tot verhitte discussies leiden. Dit vak gaat ervan uit dat de wooncrisis terug is van nooit weggeweest. Je maakt kennis met historische wooncrises en -protesten in onder andere Manchester, Parijs, Wenen, Berlijn en New York.

Op basis van klassieke bronnen en recente literatuur over wonen als sociaal-politiek vraagstuk onderzoek je hoe sociale bewegingen en politieke denkers sinds de Industriƫle Revolutie tegen het woningvraagstuk aankeken. Welke acties ondernamen zij om maatschappelijke veranderingen in gang te zetten? Naast teksten van historici en tijdgenoten werk je met concepten uit de sociale geografie en stadssociologie. Zo ontwikkel je in dit vak een multidisciplinaire blik op de geschiedenis van het woonvraagstuk.

Docent: Tim Verlaan (coƶrdinator)

Studenten over dit vak: “Actueel en historisch tegelijk, met een goede afwisseling tussen theorie en casestudies. We werden als student serieus genomen en uitgedaagd om diep in te gaan op de literatuur.”

“Zo heb ik nooit naar stadsgeschiedenis gekeken. Als ik dit keuzevak eerder had gevolgd, had de master stadsgeschiedenis mij heel interessant geleken.”