Ontwerpen voor de moderne stad

Hoe kan het dat de Bijlmer in 1965 als het summum van de moderne stedenbouw werd aangeprezen, nog geen halve eeuw later weer grotendeels wordt afgebroken? Waarom plant  Amsterdam nu toch weer hoogbouw, met een skyline van torens aan het IJ? De opvattingen over wat een goed ontworpen wijk of stad is, zijn aan verandering onderhevig. Dit college gaat over de ideeën vanaf de negentiende eeuw tot nu die de inrichting en vormgeving van de moderne Europese en Noord-Amerikaanse steden bepaalden – en tot op de dag van vandaag van invloed zijn op de stedelijke samenleving.

Docent: Sophie van Ginneken

Studenten over dit vak:

“Een geweldig vak. Heel fijne inkadering, twintigste-eeuwse stadsplanning. Ook goed is dat volledigheid niet per se wordt nagestreefd, maar juist op een paar ‘visionairen’ en verwante stromingen, door die primaire teksten. Dat werkte goed voor focus en diepgang. Ook de werkcolleges vond ik een verademing. Tijdens mijn jaren op de universiteit heb ik vrijwel nooit zo open en interessant met studenten over stof gepraat tijdens college. Heel goed dat iedereen de stof goed had bestudeerd (door de essay-opdracht) en dat we ruimschoots de tijd kregen om te praten over alles wat ons was opgevallen.”

“Goede, actuele discussie over stedenbouw, tegelijkertijd ook veel kennis opgedaan over de geschiedenis van de stedenbouw.”

“Ik vond het als student Planologie vooral interessant om te zien om hoe mensen vanuit andere disciplines met deze stof omgaan. De architectuur invalshoek mis ik in mijn eigen opleiding en die vond ik hier terug.”